fbpx

Mindfulness voor tieners

Wanneer je naar de middelbare school gaat of deze inmiddels hebt verlaten verandert er veel. De maatschappij is hectisch en je moet sterk in je schoenen staan om voor jezelf te kiezen, voor jouw pad met jouw normen, waarden, ideeën en interesses.

In deze fase van je leven kunnen gedachten en gevoelens alle kanten op schieten.
Veel kinderen tussen de 13 en 19 jaar kampen om die reden met verschillende klachten:

  • Piekeren
  • Schaamte
  • Concentratieproblemen
  • Voor jezelf durven opkomen
  • Slaapproblemen
  • En zelfs angsten en depressie


Deze klachten hebben te maken met de zoektocht; wie ben ik, wie wil ik zijn, wat vind ik leuk?
Wat hierbij helpt is rust en ontspanning vinden, de natuur in te gaan en te (leren) voelen welke signalen je lijf aan geeft.
Dit helpt je om bewust keuzes te maken ipv automatisch te reageren.
Hierdoor leer je dat hoge golven komen en gaan; ze horen bij het leven.


Tieners kampen met onnodig veel stress
Socials

Een ander groot onderdeel van NU is social media.
Hoe ga je hier bewust mee om? Wat vind ik leuk en wat niet? Wat helpt mij en wat niet?
De kunst is om je niet teveel te laten beïnvloeden wat anderen van jou vinden en mee te gaan in welk beeld er geschept wordt door social media. Ideaalbeelden hoe je eruit moet zien, hoe je je zou moeten gedragen en hoe je ‘erbij’ kunt horen.

Oefening baart kunst

Door middel van een 8 (13-15 jaar)  of 10-weekse (15-19 jaar) training mindfulness leer je vaardigheden aan die ervoor zorgen dat je vertrouwen hebt in jezelf, bewust keuzes leert maken en minder spanning ervaart.

Er zullen altijd situatie voorkomen waarin je ouders, andere familieleden, leraren of andere opvoeders in je leven ‘zeuren’ of ‘moeilijk doen’ en bepalen wat goed voor jou is (op tijd naar bed, huiswerk maken, om zo laat thuis zijn).


“Wat ik je hierbij kan leren is mee te deinen met de golven van het leven die soms hoog zijn, soms laag en soms zo vlak zijn als een spiegel”

Golfsurfen

En ik beloof je, je kunt het aan en het leven is 1 groot avontuur!
Na een hoge golf komt er een pauze. En in die pauze heb jij een keus hoe je wilt reageren, hoe je wilt handelen, doen wat goed voelt. Op dit moment.
En ja, soms raak je overspoeld door een golf en ik ga je leren dat dit oké is. Dat je weer op je plank kan gaan staan.

Als golfsurfer heb ik geleerd om door te zetten, door de golven heen te peddelen, golven in te schatten en te pakken en vaak te vallen. Om daarna weer op mijn plank te gaan staan en zo leren de golven te surfen.
Deze metafoor wordt veel gebruikt bij mindfulness en symboliseert echt het ware leven.

Elke les neem ik je mee in een bepaald thema zodat je hier thuis verder mee aan de slag kan. Dit doe je met het huiswerk wat je 15-20 minuten per dag kost. Op een door jou gekozen tijdstip en waar jij je prettig voelt. Via het werkboek of via de app.

Mindfulness vergt oefening, net als leren lopen, leren fietsen en leren schrijven. Want dat kon je toch ook niet in een dag?
En als je doorzet en oefent heb je hopelijk iets geleerd waar je de rest van je leven wat aan hebt.